Vejtrækning

Dit åndedræt kan blive et af de mest givende redskaber under din graviditet og du vil ofte opleve at vi hos Woment bruger vejrtrækning i en stor del af vores bevægelsesvideoer. Dit åndedræt kan både være en hjælpende hånd når følelserne fylder, det kan være et redskab til skabe ro, nærvær og fokus. Dertil er dit åndedræt din ven under fødslen og under de øvelser du møder hos Woment.

Åndedrættet som en hjælpende hånd.

Aveo illustrationer-4

At arbejde med dit åndedræt er som nævnt et fantastisk redskab under graviditet. Din vejrtrækning kan skabe en særlig bevidsthed mellem din krop og dit sind, som i virkeligheden gør det en smule lettere at mærke dig selv bedre. Dit åndedræt kan skabe plads til nærvær, det kan gøre dig opmærksom på nuet og i de fleste tilfælde gøre dig i stand til at skabe ro i en ellers følsom tid.

Hos Woment bruger vi desuden vejrtrækningsøvelser under vores træninger, så vi sammen kan skabe et stærkt redskab til din fødsel. Åndedrættet er nemlig en virkelig god ven til fødslen og er derfor hensigtsmæssig at træne og blive bevidst omkring gennem din graviditet. Under fødslen bruges åndedrættet aktivt mellem veerne og så kan det samtidig hjælpe dig til at afspænde musklerne i bækkenbunden, så modstanden under fødslen mindskes. 

 

Diafragma

Kroppens vigtigste åndedrætsmuskel hedder diafragma (mellemgulvet) og ligger mellem brystkassen og maven. I samarbejde med vejrtrækningen bevæger diafragma sig op og ned. Ved indåndingen bevæger diafragma sig nedad, skaber et tryk og giver plads til, at lungerne kan udvide sig og optage ilt. Under udåndingen ophører trykket, og der er ikke behov for muskelkraft. Det vil sige at du går mellem en spænding på indåndingen og afspænding på udåndingen- her slapper du af.

Vejtrækningsøvelse

Udover at du igennem en yogapraksis hos Woment vil benytte dit åndedræt, vil du med fordel kunne øve dig i dagligdagen. Du kan eksempelvis bruge et øjeblik på at gøre dig bevidst om dit åndedræt når du tager et bad, går en tur, før et måltid eller ved en helt tredje aktivitet.

  • Luk dine øjne, tag 3 dybe vejrtrækningen helt ned i maven og ånd tungt ud i luften.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *